Strona główna

poniedziałek, 8 sierpnia 2011

Składowe sukcesu gry futurystycznej - elementy drugorzędne

Poniżej opisuję krótko te aspekty futurystycznych strzelanek, które - jak się zdaje – nie mają istotnego wpływu na komercyjny sukces. Przyznam szczerze, że obecność wielu z nich w tym zestawieniu jest dla mnie samego zaskoczeniem. Gdybym miał powiedzieć, czego oczekuję od gier komputerowych, to wiele z poniższych elementów stałoby się kluczowymi.

Fabuła

Koncept fabularny największych hitów bywa czasem oryginalny (mniej lub bardziej), a czasem zgoła sztampowy. Niezmiennie jednak sama fabuła zazwyczaj kuleje, a w najlepszym razie jest tylko dobra. Nawet stosunkowo pozytywnie wyróżniający się pod tym względem BioShock, po tym jak opadł już pierwszy zachwyt, był punktowany za niewykorzystany potencjał.

Świat przedstawiony

Konwencja może być zupełnie dowolna – od niedalekiej przyszłości, poprzez loty międzygwiezdne, aż po wariacje w zaawansowanej technologicznie przeszłości. Nie ma to większego wpływu.

Sztuczna inteligencja

Lepiej, żeby nie była żenująco słaba, jednak nie stanowi kluczowego czynnika. Kilka niewyszukanych, lecz dobrze przemyślanych skryptów powinno wystarczyć.

Oprawa dźwiękowa

Fajnie jak jest genialnym dopełnieniem, ale nie szkodzi, gdy jest przeciętna. Nikt nie wybiera gry ze względu na udźwiękowienie. Zresztą ten element chyba trudno całkiem zepsuć.

Multiplayer

Jest jasne, że dobry tryb multiplayer może bardzo podnieść sprzedaż i przedłużyć żywotność gry. Niemniej jednak można się bez niego obejść, tyle że wtedy gra musi nadrobić dobrze zrealizowanymi elementami z grupy kluczowych.

Przeciwnicy

Fajnie jak są różnorodni i mają jakieś ciekawe cechy, ale najważniejsze jest, żeby ich nie brakowało (dynamika).

Interaktywne otoczenie

Im bardziej interaktywne otoczenie (tzn. chodzi zasadniczo o to, że można je niszczyć, przesuwać, itp. - coś, co nieco na wyrost nazywane jest fizyką), tym krytycy będą się bardziej nad tym rozpływali w pochwałach. Jednak to nie to decyduje o sprzedaży.

Podsumowanie

I to tyle, jeśli chodzi o cykl "Składowych sukcesu gry futurystycznej". Jeśli komuś by na tym bardzo zależało, to mogę podesłać oryginalny, pełny materiał, jaki wysłałem w ramach aplikacji na stanowisko analityka rynku gier (bogatszy o źródła, listę gier objętych badaniem wraz z informacjami dotyczącymi sprzedaży oraz wyróżnikami futurystycznymi, wnioski i kwestię przygodówek TPP). Tymczasem jeszcze raz zachęcam do dyskusji.

Zastrzeżenie: przypominam, że analiza odnosi się to roku 2007. Wprowadzenie do tematu znajdziesz tutaj, zaś opis kluczowych czynników sukcesu tutaj.